ASSALAMUALAIKUM! SELAMAT DATANG KE BLOG NUKILAN KREATIF NURZA. SALAM KUNJUNG ZIARAH!

Rakan-Rakan & Followers Yang Dihargai, Terima Kasih Sekalung Budi! Tulus Dari Hati...:)

Saturday, December 22, 2012

PUISI : APRIL YANG BERTAMU


Tika ini...
Hening pagi menggamit sendu
Berjurai airmata keinsafan
Saat kedua telapak tangan ini bersatu
Memanjat doa pada-Nya

Hari ini...
Bertambah lagi bilangan usiaku
Menandakan hidup semakin singkat
Semakin menemui titik penghujung
Sedangkan esok!
Belum lagi kupasti kesudahannya

Apakah hari ini...
Hari terakhir untukku
Dan esok....
Masihkah lagi berdenyut urat nadi ini
Atau...
Mungkin akan berakhir sedetik saja lagi

Ya Tuhan!
Telah banyak kesempatan yang Engkau berikan padaku
Telah banyak ruang yang Engkau sediakan untukku
Namun aku...
Sering lalai, alpa dan leka,

Dibuai oleh bisikkan duniawi yang menipu
Ampunilah aku wahai Tuhan!
Hamba-Mu ini terlalu dhaif
Terlalu hina
Terlalu lemah
Lantaran itu...
Pimpinlah aku aduhai Rabbi!
Janganlah biarkan aku terus rebah
Dalam kedhaifan ini

Bawakan aku secangkir redha-Mu!
Sentuhlah hati ini dengan inayah-Mu
Hulurkan sekelumit rasa cinta
Agarku terus mentaati-Mu
Pada detik-detik terakhir usiaku ini

Ya Allah! Ya Rahman!
Dibening dinihari ini
Munajatku pada-Mu penuh harapan
Terimalah rayuan taubatku
Moga kepulanganku di sisi-Mu nanti
Seputih kafan yang membaluti tubuh
Membawa wangian dan haruman nasuha
Berkat limpahan rahmat
Kasih-Mu nan abadi.

Nukilan, 
-Nurza- 
14 April 2010,
06.30am.

*Disiarkan di Radio Malaysia Klasik Nasional dalam segmen "Senandung Pagi' oleh Dj Hammami Hj. Yusof. pada 14 April 2010 jam 03.50pagi.

No comments: