ASSALAMUALAIKUM! SELAMAT DATANG KE BLOG NUKILAN KREATIF NURZA. SALAM KUNJUNG ZIARAH!

Rakan-Rakan & Followers Yang Dihargai, Terima Kasih Sekalung Budi! Tulus Dari Hati...:)

Saturday, December 15, 2012

Surah Ar-Rahman- Mishary Rashid Al Afasy


Bismillahirrahmanirrahiim....
Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang...entah kenapa dan apa ajaibnya surah ini berbanding dengan surah-surah lain yang aku minat dan suka, aku pun tak tahu. Namun, setiapkali aku mendengar surah ini hati kecilku bagaikan disentuh sesuatu yang luar biasa. Andaikata diri sedang bersedih, diuji dengan pelbagai dugaan dan ujian dari yang esa, aku akan mengambil wudhu' dan membuka al-quran yang aku beli siap dengan terjemahannya untuk dibaca dan dihayati...

Surah ini amat menakjubkan diriku...terasa kerdil benar diriku ini sebagai hamba-Nya...Ya Allah!..jadikanlah aku hamba-Mu yang senantiasa mendapat pancaran taufik dan hidayah dari-Mu. Janganlah sesekali Engkau berpaling daripada diriku Ya Allah! kerana sesungguhnya aku amat memerlukan pimpinan-Mu setiap saat, agar aku tidak lalai dari terus mengingati-Mu. Hidup dan matiku hanya untuk-Mu.

Wahai Tuhan Yang Pengasih!...sentuhlah hatiku dengan limpahan iman. Tingkatkanlah ketaqwaanku kepada-Mu. Janganlah jadikan aku insan yang rugi...aku redha dengan setiap ujian yang engkau timpakan ke atasku andai ujian itu adalah kifarah penyuci di atas segala dosaku pada-Mu. Aku ingin selalu dekat dengan-Mu dan aku tahu mehnah-Mu itulah yang menjadi tanda engkau mengasihiku...tiapkali aku diduga, airmata keinsafan pasti melimpah mengenang dosa dan kekhilafan diriku sebagai hamba-Mu. Engkau sentiasa mendengar segala keluhanku tika bersujud pada-Mu disepertiga malam yang panjang. aku menangis sepuasnya di hadapan-Mu tanpa pengetahuan sesiapa. hanya itu yang mampu aku lakukan tatkala hati ini dirobek dengan kata-kata fitnah, dusta dan khianat dari insan-insan yang membenci dan iri dengan kurniaan-Mu pada-Ku....tapi aku pasrah Ya Allah! kerana aku tahu janji-Mu benar untuk insan-insan yang sabar terhadap ujian-Mu...jadikanlah aku seperti kedua ibu bapaku...walau sering didepani dengan cabaran dan ujian untuk meniti kehidupan yang rapuh ini, namun mereka tidak pernah bersungut dengan apa jua dugaan yang menimpa, lantas akhirnya mereka pergi meninggalkan dunia ini dengan penuh keimanan dan senyuman yang berseri-seri saat jasadnya dikafankan. Ya Allah! sungguh besar kekuasaan-Mu. Masukkanlah ayah dan ibuku ke dalam syurga-Mu. Tenang dan damaikanlah roh mereka di sisi-Mu. Lapang dan terangilah pusara mereka dengan amalannya. Hanya kepada Engkau jualah tempatku bermohon dan meminta. Tunaikanlah permintaanku ini sebagai anaknya Ya Allah. jadikanlah aku anak yang soleh dan solehah untuk kedua ibu bapaku dan isteri yang solehah untuk suamiku....

kepada kedua ibu bapaku yang dikasihi...kan kudoakan kalian setiap detik di samping siraman al-fatihah yang takhenti-henti. Alangkah bertuahnya dirimu ayah dan ibu, kerana difasihkan lidahmu menyebut kalimah Agung-Nya dengan cukup jelas dan lancar serta mampu berselawat dan salam kepada nabi disaat nafasmu telah hampir terhenti dan nadimu tidak lagi berdenyut. Mampukah nanti aku menjadi seperti kalian duhai ayah dan ibuku? Kala ini airmataku menitis lagi mengenangkan saat-saat yang amat memilukan itu. Saat perpisahan yang panjang dan entah bila kan kudapat menatap wajah kedua ibu bapaku lagi walau cuma di dalam mimpi....Ya Allah! ampunilah dosaku dan dosa kedua ibu bapaku...lindungilah kami setiap waktu...sesungguhnya, hanya Engkaulah sebaik-baik pelindung untuk diriku, ibu bapaku, suamiku, keluargaku dan seluruh hamba-hamba-Mu...Selamatkanlah kami di dunia dan akhirat...selamatkanlah juga saudara seislam kami di Palastin dan Gaza....aamiin...aamiin ya rabbal a'lamiin...


-Nurza-
15122012  04:20pm.

No comments: