ASSALAMUALAIKUM! SELAMAT DATANG KE BLOG NUKILAN KREATIF NURZA. SALAM KUNJUNG ZIARAH!

Rakan-Rakan & Followers Yang Dihargai, Terima Kasih Sekalung Budi! Tulus Dari Hati...:)

Thursday, February 28, 2013

PANTUN : TEMA DENGGI



Pergi berakit ke Tanjung Gemuk,
Silau cahaya di tengah laut;
Denggi penyakit bawaan nyamuk,
Virusnya bahaya membawa maut.

Silau cahaya di tengah laut,
Ombak berdesiran memukul Dermaga;
Virusnya bahaya membawa maut,
Jika persekitaran tidak dijaga.

Ombak berdesiran memukul Dermaga,
Ke Sungai Kandis pergi berkayak;
Jikalau persekitaran tidak dijaga,
Pastinya Aedes akan membiak.

Ke Sungai Kandis pergi berkayak,
Terbang berkeliaran si burung camar;
Pastinya Aedes akan membiak,
Jikalau persekitaran kotor tercemar.

Indahnya warna mawar di kantor,
Di muka pintu duduk si manja;
Aedes betina pembawa vektor,
Menggigit diwaktu pagi dan senja.

Di muka pintu duduk si manja,
Melihat rusa tanduknya lurus;
Menggigit di waktu pagi dan senja,
Mencari mangsa menyebarkan virus.

Melihat rusa tanduknya lurus,
Terdengar dentum tepi muara;
Mencari mangsa menyebarkan virus,
Terkena simptom rawatlah segera.

Terdengar dentum tepi muara,
Perahu tua ditarik rakan;
Terkena simptom rawatlah segera,
Supaya nyawa dapat diselamatkan.

Perahu tua ditarik rakan,
Di dalam stor duduk di pangkin;
Supaya nyawa dapat diselamatkan,
Jumpalah Doktor secepat mungkin.

Di dalam stor duduk di pangkin
Sakit menahan kaki berdarah;
Jumpalah Doktor secepat mungkin,
Rawatan pencegahan sebelum parah.

Nukilan spontan,
-Nurza-
17 Feb 2011.

*Dicipta Khas atas permintaan Dj Amiey untuk Siaran Radio Manisfm.

15 comments:

puteh said...

kita pinjam pantun baik punya ni boleh tak? =)

CT Nurza ® said...

Salam cik Puteh...terima kasih sudi singgah di blog saya...silakanlah jika pantun ini diperlukan...:)

Nuu Fizz said...

saya pinjam ye pantun ni...

CT Nurza ® said...

Nuu Fizz, terima kasih sudi tinggalkan jejak. Boleh...dipersilakan :)

Ayong Dila said...

Boleh saya guna pantun ini untuk persembahan budak-budak di tadika saya?.....

CT Nurza ® said...

Ayong Dila...
Boleh je...silakan :)

Anonymous said...

BOLEH SAYA GUNA PANTUN INI?TQSM

®سيتي نور زا said...

Nak pinjam?? nanti jangan lupa pulangkan ya lepas guna. Kalau tidak saya suruh Misha Omar tolong nyanyikan lagu "Pulangkan." :) :)

Anonymous said...

Salam... Sis, mohon izin guna pantun ni ye.. Tq in advance..

Anonymous said...

tk kak...saya gunakan pantun kak.utk sek saya..smg murah rezeki..amin

®CT Nurza said...

Waalaikumussalam...
Sama2... silakan. Terima kasih mendoakan... Aamiinnn...:)

KOROS said...

Minta copy dan guna pantun cipta cik nurza

kurniaanku yang manis said...

Salam...sy mohon gunakan pantun ini utk buat lagu ye

®CT Nurza said...

Silakan Cik Korus. Terima kasih.

®CT Nurza said...

Waalaikumussalam...
Kurniaanku Yang Manis... boleh, asalkan nama saya sebagai penulisnya tidak dibuang. Andai menjadi lagunya, tolong e-mel kepada saya nsk dengar ya... ctnurza@gmail.com