ASSALAMUALAIKUM! SELAMAT DATANG KE BLOG NUKILAN KREATIF NURZA. SALAM KUNJUNG ZIARAH!

Rakan-Rakan & Followers Yang Dihargai, Terima Kasih Sekalung Budi! Tulus Dari Hati...:)

Sunday, March 24, 2013

DETIK MANIS KAU DAN AKU

Sweet Memory : Abadikan kenangan di Majlis Perkahwinan teman baikku Ima.

Dulu waktu kami bersekolah, Ima nilah kawan baik aku sejak dari tingkatan satu hinggalah ke tingkatan lima. Selepas habis SRP, aku dan Ima menyambung pula pelajaran kami ke sekolah lain iaitu Sekolah Menengah  Padang Saujana, Jerantut, untuk naik ke tingkatan empat. Walaupun kelas kami berlainan, tapi itu semua tidak menjadi masalah. Pergi dan balik sekolah kami tetap bersama-sama ulang alik setiap hari. Kampung aku dengan kampung Ima pun tidaklah sejauh mana.

Paling tak boleh lupa bila aku selalu cuti sakit. Imalah yang selalu jadi posmen aku, tolong  sampaikan surat ketidakhadiranku kepada pengetua. Pendek kata aku benar-benar terhutang budi dengan Ima kerana banyak jasanya menolong aku. Cuma beliaulah yang paling rapat dengan aku dan mengetahui segala masalah kesihatanku waktu itu. Mujurlah ada Ima...kalau tidak habislah aku kena denda dengan pengetua sebab terlalu banyak tak datang sekolah. Tetapi semua tu bukanlah aku saja suka-suka nak memonteng, tambahan pula aku bukanlah kaki ponteng pun. Semuanya gara-gara penyakit misteri yang aku alami sewaktu sekolah rendah lagi. Alhamdulillah, biarpun aku jarang datang sekolah kerana sakit tapi aku masih mampu menumpukan perhatian kepada pelajaranku yang telah tertinggal.

Selepas tamat tingkatan lima dan setelah aku habis mengikuti kelas perdagangan selama 6 bulan, aku dan Ima curi-curi cari kerja. Nak test sijil dan diploma akulah konon-kononnyerr...kami pernah menghadiri interview bersama-sama di jabatan kerajaan tapi dua-dua tak berjaya, maklumlah masa tu masih mentah lagi, pengalaman kerja pun tak ada jadi manalah nak dapat...namun, semua itu tidak mematahkan semangat aku dan Ima...sepanjang mengisi masa, aku banyak menghabiskan masa dengan mengikuti pelbagai kursus keagamaan, penulisan, kebudayaan dan pelbagai lagi demi untuk menambahkan ilmu di dada. Manakala Ima pula, aku dimaklumkan bahawa beliau pergi mengikuti kursus kejururawatan sebagai jururawat masyarakat. Alhamdulillah, selepas beberapa tahun kami berdua "lost contact" tiba-tiba Ima menelefon aku memaklumkan bahawa dia bertugas di Selangor. Kebetulan pula waktu itu aku juga menetap di Shah Alam kerana bertugas di sebuah farmasi sebagai Pembantu Eksekutif Akaun jadi kami berdua sering berhubung menerusi telefon setiapkali kami ada peluang dan kelapangan. Akhirnya hubungan yang terputus seketika oleh keadaan bertaut kembali. Alangkah gembiranya rasa hati waktu tu...

Kini, setelah aku balik semula ke Pahang kerana berpindah mengikut suamiku, aku bertemu kembali dengan Ima selepas agak lama terputus hubungan dengannya. Ima sempat datang menziarahi dan menemuiku di rumah, alhamdulillah, pertemuan dengannya sangat-sangat bermakna dan amat kuhargai. Tahniah untukmu sahabatku kerana kini kau telah semakin sukses dalam kerjayamu dan berjaya mengejar impianmu. Walau kini baru bertemu jodohmu, sebagai teman baik aku amat gembira kerana dapat meraikannya bersama-sama hari ini. Semoga rumah tangga yang dibina aman bahagia dan berkekalan hingga ke jannah. Aamiin...Selamat Pengantin Baru...salam sayang untukmu my fren!...



No comments: