ASSALAMUALAIKUM! SELAMAT DATANG KE BLOG NUKILAN KREATIF NURZA. SALAM KUNJUNG ZIARAH!

Rakan-Rakan & Followers Yang Dihargai, Terima Kasih Sekalung Budi! Tulus Dari Hati...:)

Sunday, April 28, 2013

PUISI : BERLAYAR MENCARI PENAWAR (CONTEST)

♥ BERLAYAR MENCARI PENAWAR ♥

Melewati samudera dan rimba
Dari tanjung ke delta
Berenang berkayuh menongkah arus
Terkadang lemas
Terkadang karam
Masih bertahan
Tegar berjuang

Misi dan visi jadi hambatan
Demi hasrat menggapai impian
Berkelana bermusafir berbatu-batu
Penat lelah tidak dihirau
Halangan dirempuh satu cabaran
Perjalanan berliku ditempuhi jua
Terus berlayar mencari penawar

Dari satu pulau ke satu pulau
Kembara berlangsung mencari haluan
Sebelum tujuan dapat direalisasi
Tidak kanterhenti pencarian ini
Walau destinasi telah dijejaki
Andai penawar takku temui
Biarpun jauh kutetap berlayar
Berlayar mencari penawar
Hingga penawar bisaku miliki.

Nukilan spontan,
-CT Nurza-
28 April 2013 12:55am.

*Telah disiarkan di Radio Online Hotdeejay FM oleh Djpyan Yow pada 28 April 2013 jam 01:40pagi. Terima kasih Hotdeejay FM kerana mendeklamasikan nukilan saya.

"Segmen Bahasa Orang Lama" - "Win Contest"

Assalammualaikum... hari ini ada 2 pengumuman. Satu pasal Segmen dan satu lagi pasal Pemenang Pertandingan Puisi tu.

Jadi, pertamanya pengumuman tentang segmen bahasa (isnin) dan segmen orang lama (rabu) akan bergabung pada hari isnin menjadi Segmen Bahasa Orang Lama...
ini dilakukan sebab segmen orang lama dan segmen madah di hotdeejayfm sama harinya yang diselenggarakan oleh admin Dhamah Syifflah dan Mayang Sari.

Dan disebabkan hari isnin masih tiada admin maka secara pantasnya aku mengambil keputusan untuk mencantumkannya. kan senang certita ehehee... lagi penting apabila ia satu ketidakadilan kepada Mayang Sari kerana setiap admin yaini Mohamad Farez Abdul Karim (segmen kupasan madah -Selasa), Muhammad Lokman (segmen ilmu -khamis), Zul Hairiey (segmen mari tanya ustaz- jumaat) dan aku sendiri dipin postnya pada hari2 segmen dijalankan. Tapi tidak mayang sari. jadi untuk keadilan ini maka hari rabu segmen mayang sari akan di pin juga. walaupun ia tetap tidak adil kerana segmen zul hairiey dipin postnya sabtu dan ahad juga. namun apalah hendak dikirakan andai agama diletakkan ditempat pertama.

aku hendak petik cerita tentang kerjasama. seorang menternak, seorang nelayan dan seorang lagi bertani. andai kata ketiga-tiganya mengambil bahagian sama. tiadalah perbezaan pada sesuatu itu dan bagaimana ia dapat menghasilkan sesuatu yang lain. dengan kelainan pada bahagian2 tertentu ia memudahkan. andai ingin makan ikan jumpalah nelayan, andai ingin makan buah jumpalah petani dan andai ingin merasa daging jumpalah penternak. adakalanya ia menjadi sama apabila penternak menternak ikan. namun ia tetap berlainan pada rasanya. mungkin nelayan cemburu pada penternak dan begitu penternak. mungkin akan menyebabkan pergaduhan. Namun, tanamkan pada hati... rezeki Allah yang beri.

Jadi, biar kita berbeza dari segi apa sekalipun. dengan perbezaan itu kita tetap akan melihat persamaannya di sini... kerjasama antara kita dalam bidang penulisan.

Akhir kata, semuanya akan berubah pada hari ini dan saat ini, bantahan, pangkahan tidak akan dilayan. eheheee

Dan pengumuman ke dua hehee... sukar aku hendak beritahu tentang itu. namun setiap pertandingan ada menang dan kalah. jadi usah merasakan kita lemah mahupun melunturkan semangat itu apabila kalah dalam sesuatu hal. kekalahan dan kemenangan didalam sesuatu pertandingan tidaklah menjadi punca hilang rasa jika kita masuk sesuatu pertandiangan bukan untuk menang tetapi untuk memajukan diri dan berani untuk kalah. dengan adanya keberanian itu maka tahulah, kita tetap perlu meneruskan pelajaran sama ada menang mahupun kalah.

bersedia mahupun tidak, yakin mahupun ragu, baru mahupun lama... ingatlah tiada siapa dapat menandingi indahnya bahasa "Lailahaillallah (لاَ إِلَهَ إِلَّاالله)".

Maka, pengumuman akan dilakukan... (kasi bunyi kompang satu, macam nak kawin lak berkompang ehehee)

semuanya adalah pemenang pada aku... namun, buku ini ada satu. jadi aku harus memilih dan terpaksa tetap memilih. kenapa aku memilih dia? 6 puisi telah aku baca berulang kali, sehingga ia menjadi sebati. bukan berdasar bahasa indah, namun maknanya ingin disampaikan... setiap 6 puisi membawakan maksud yang hampir sama iaitu mencari diri walaupun berbeza dari segi penyusunan bahasa. namun, berulang kali aku baca tetap dia yang menambat hati aku, sejujurnya aku tidak mengenali dia. dan aku tidak mendengar anasir-anasir yang cuba mempengaruhi pemilihan aku. (pangkah biar betul2 dia yang hati itu suka hehee)

dan disebabkan 2 perkataan itu berada di dalamnya maka aku pilih dia sebagai pemenang, bukan itu sahaja, perkataan Tidakkan terhenti pencarian ini, Walau destinasi telah dijejaki menambat hati ini... Nur Za adalah pemenang... taniah.

No comments: