ASSALAMUALAIKUM! SELAMAT DATANG KE BLOG NUKILAN KREATIF NURZA. SALAM KUNJUNG ZIARAH!

Rakan-Rakan & Followers Yang Dihargai, Terima Kasih Sekalung Budi! Tulus Dari Hati...:)

Saturday, May 18, 2013

DUHAI KEMBOJA!


Tik tak..tik tak...tak berapa lama lagi, dah pun nak masuk bulan ramadan...hemmm...terlalu cepat waktu berlalu...makin hari usia pun makin singkat dan bertambah 'ketua-an'lah nampaknyerrr...macamanalah dengan persiapan? amalan? bekalan? aduhaiii...takutnyalah....rasa macam tak cukup-cukup jer lagi....apa pun, aku tak akan pernah berhenti mencari dan menyediakan bekalan yang secukupnya untuk dibawa pulang ke sana...Insya-Allah!

Detik 10 ramadan juga, mengingatkan aku pada arwah ayahanda tercinta....dah hampir 12 tahun ayahanda pergi...namun, masih jelas terpamer di ruang mata wajahmu yang seperti ditata rias dengan solekan yang amat berseri-seri sewaktu dikafankan...aduhai ayahanda...bertuahnya diriku jika dapat mengikut jejak langkahmu kelak...tenangnya wajahmu saat melafazkan kalimah suci dan selawat dengan fasih tanpa gangguan ketika mengakhiri hayatmu. Syukur pada Allah!

Semuanya masih tergambar jelas dalam ingatanku dan benar-benar menerbitkan sejuta keinsafan pada diri...segala pesanan terakhirmu sebelum pergi meninggalkan aku, akan tetap aku ingati dan amalkan...semoga ramadan ini nanti menjadi ramadan yang penuh erti untuk diriku, meskipun tahun ini juga merupakan tahun pertama kami akan menyambutnya tanpa bonda tercinta di sisi...sob! sob! sobbbb!!...pastinya syawal yang hadir nanti dah tak de makna lagi bila kami hanya dapat melihat batu nisan kaku terpacak di pusara ayahanda dan bonda...sedih berganda-ganda...uwaaaaa...huhuhu....


Doaku untuk ayahanda dan bonda...tenang damailah kalian di sana...beristirehatlah dengan penuh damai dan aman. Kami anak-anakmu tak akan pernah lupa untuk menitipkan doa buat ayahanda dan bonda di alam sana....bersemadilah dalam rahmat-Nya...bahagialah hendaknya buatmu Ayahanda dan bondaku yang amat disayangi dan dirindui....al-fatihah....

-Nurza-
18052013
07:55am.

2 comments:

ainnur mustaqim said...

sayu bila ramadhan bertamu...sayangnya Allah pada hambanya kerana diberi peluang untuk mahabbahkan jiwa raga di bulan mulia ini..dan ditebarkan seluruh rahmat dan nikmat dibulanmulia ini pada hamba yang rindu padaNYA..peluang yg tiada di bulan2 lain...mudahan kita sampai di pintu gerbangnya dan pulang dengan sejuta rahmat yang ditinggalkanNYA....

Nur Za said...

Terima kasih sahabatku Ainnur Mustaqim...semoga bulan rejab ni bulan untuk menyemai azam dan amal agar pohon iman kita semakin kukuh untuk sampai ke ramadan al-mubaraq nanti...kita cari cahaya-Nya...Nz pun sedang dalam proses membuat persiapan diri yang terlalu banyak kekurangan ini...