ASSALAMUALAIKUM! SELAMAT DATANG KE BLOG NUKILAN KREATIF NURZA. SALAM KUNJUNG ZIARAH!

Rakan-Rakan & Followers Yang Dihargai, Terima Kasih Sekalung Budi! Tulus Dari Hati...:)

Wednesday, July 31, 2013

MENULISLAH DENGAN CARA SENDIRI!



"...Jika kita seorang yang kreatif untuk berkarya, kita tidak perlu meniru apa yang orang lain buat. Sebaliknya, kayakan idea kita sendiri untuk mengolah sesuatu itu mengikut cara dan gaya kita menurut pemerhatian, penghayatan yang turut diselitkan dengan sedikit pengalaman benar diri sendiri, tanpa meniru dan mengikut cara orang lain. Tampilkan kelainan untuk membina identiti dan imej sendiri agar dapat mencipta sesuatu yang baru untuk dipersembahkan tetapi BUKAN dengan cara meniru atau menciplak karya orang lain. Perbuatan sebegini, membuktikan kita seorang yang tidak mempunyai idea yang tulen dan tidak jujur dengan diri sendiri dalam berkarya. Yakinlah dengan diri sendiri jika ingin maju. Jangan mudah terpengaruh dengan gaya penulisan orang lain tetapi tampilkan keunikan gaya penulisan kita sendiri walaupun seperti tidak sebaiknya. Itu lebih mulia daripada menipu diri sendiri...sila cabar kemampuan anda berfikir dan perluaskan kreativiti sendiri!"

Hanya sekadar pendapat dari insan yang tidak pernah belajar sastera secara formal, namun hanya sekadar mencari ilmu dengan mengikuti bengkel-bengkel tertentu sahaja demi menambah ilmu yang masih kurang dan sentiasa memperbaiki diri dan mutu penulisan dengan cara sendiri.
Bagiku, kreativiti itu penting untuk sentiasa ditokok tambah, diasah dan diperbaharui!

Kepada rakan-rakan yang ingin menulis. Belajar daripada karya orang lain tidak salah TETAPI jangan sekali-kali meniru ayat atau olahan orang lain. Cipta idea dari pemikiran anda sendiri barulah anda mampu membina kekuatan tersendiri dengan gaya dan keistimewaan yang anda miliki! Apa yang penting buangkan hasad dengki dan iri di hati bila melihat orang lain maju dan berjaya, tapi tingkatkan usaha anda untuk menjadi seperti mereka. Itu yang terbaik. Gud Luck!


-CT Nurza-
31 Julai 2013
05:51am.

*Kredit untuk gambar Imej hiasan Google.com.

No comments: