ASSALAMUALAIKUM! SELAMAT DATANG KE BLOG NUKILAN KREATIF NURZA. SALAM KUNJUNG ZIARAH!

Rakan-Rakan & Followers Yang Dihargai, Terima Kasih Sekalung Budi! Tulus Dari Hati...:)

Sunday, July 7, 2013

PANTUN : TEMA MEMBACA

Gugur di bangku sibunga sena,
Sena di lembah tinggalan bonda;
Bacalah buku takkira di mana,
Agar bertambah ilmu di dada.

Pohon duku di tepi paya,
Payanya rata di Kampung tua;
Jadikan buku teman setia,
Pastinya kita tidak kecewa.

Naik beca pergi meronda,
Meronda sendiri bersuka ria;
Banyak membaca mempertajamkan minda,
Itulah ciri insan berjaya.

Cermin kaca kesayangan hamba,
Cantik berharga bermutu tinggi;
Buku dibaca ilmu ditimba,
Bertanyalah juga kepada yang mengetahui.

Masak dalca belimbing besi,
Resipi tok wan jadi kegemaran;
Dengan membaca masa terisi,
Meningkatkan pengetahuan perolehi kepandaian.

Nukilan,
-CT Nurza-
07 Julai 2013
07.42mlm.

*Khas buat adik-adik yang masih di bangku sekolah...rajin-rajinlah membaca ya, semoga jadi orang yang pandai...Insya-Allah!...

*Grafik Hiasan : Kredit untuk majalah Genq.

43 comments:

Anonymous said...

salam.. saya nak minta izin cikgu untuk guna pantun ni bagi persembahan murid pada majlin pelancaran nilam. pantun cijgu sgt cantik dan segar..dan ia jujur....

CT Nurza ® said...

Salam...terima kasih sudi singgah blog saya. Untuk pengetahuan cikgu, saya bukanlah guru tapi penulis biasa aje dan pantun ni saya tulis suka-suka sahaja sekadar perkongsian untuk tetamu yang sudi bertandang ke blog saya. Alhamdulillah, jika ia bermanfaat untuk diguna pakai sebagai bahan pembelajaran, silalah ambil. Saya izinkan...terima kasih sekali lagi...:)

Anonymous said...

Salam. saya pinjam ye pantun.

Anonymous said...

Salam. saya pinjam ye pantun.

CT Nurza ® said...

Boleh...silakan...:)

Nor Shaukat Khasrin said...

as salam Cik CT,
Saya nak pinjam pantun utk aktiviti anak sekolah.

®سيتي نور زا said...

Waalaikumussalam...silakan :)

fara said...

As salam CT Nurza, sy mohon izin utk guna pantun ni sbg persembahan majlis pelancaran prog NILAM di sek saya ya

®سيتي نور زا said...

Salam cik Fara, maaf ya lewat balas komen. Terima kasih sudi tinggalkan jejak. Ya, boleh. Dipersilakan...:)

fara said...

Terima kasih sangat-sangat🌹🌹

®سيتي نور زا said...

Sama-sama...:)

Anonymous said...

assalamualaikum ....
boleh saya pinjam pantun cikpuan sebagai rujukan utk prtandingan..
terima kasih daun keladi

siti farizan bt mohd nayan said...

salam...mohon share pantun boleh.nak beri pada murid untuk digunakan dalam pertandingan pantun... tqvm

®سيتي نور زا said...

Waalaikumussalam...
Silakan cikgu. Terima kasih sudi tinggalkan jejak.

hidayah said...

saya pinjam ye

®سيتي نور زا said...

Saudari hidayah... boleh. Silakan... :)

Auni Filzatun said...

Salam..Cikgu saya minta izin untuk guna pantun cikgu dalam karangan saya

®سيتي نور زا said...

Waalaikumussalam dik...

Opsss... akak bukan cikgu dik. Biasa saja. silakan. Terima kasih sudi singgah di blog akak ya... :)

Anonymous said...

Assalamualaikum cikgu, boleh saya gunakan pantun ini dalam pidato saya? Terima kasih banyak-banyak jika cikgu benarkan

®سيتي نور زا said...

Waalaikumussalam... :)
Silakan... Terima kasih sudi singgah dan memanfaatkan pantun-pantun nukilan saya di sini. Selamat berpidato!

cekgu_huda said...

assalamualaikum.. minta izin ye guna pantun yang ada untuk majlis pelancaran nilam. insya allah.. penulis asal akan diuar-uarkan dalam majlis. tahniah dia tas pantun yang unik dan sedap.

®سيتي نور زا said...

Waalaikumussalam Cekgu_huda...
Terima kasih sekalung budi sudi singgah ke laman blog saya ya.
Alhamdulillah, silakan cikgu. Diizinkan selagi ia memberikan manfaat
kepada semua... :)

Rabia el Adawiyya said...

Minta izin ya terima kasih :)

®سيتي نور زا said...

Sdri Rabia el Adawiyya... silakan... :)
Terima kasih kembali.

Yus san said...

Assalamualaikum, minta izin nak share pantun cik puan utk digunakan sbg latihan dan rujukan dlm pertandingan pantun kepada anak2 murid...minta izin ya.....tqvm

®سيتي نور زا said...

Waalaikumussalam...
Ya, boleh. Silakan Cikgu Yus... terima kasih sudi singgah di laman blog saya. Semoga sudi berkunjung lagi... :)

Anonymous said...

Saya minta izin untuk gunakan pantun puan bagi persembahan murid saya. Terima kasih.

®سيتي نور زا said...

Silakan... :)

Nicky Atkinson Avit said...

minta izin untuk copy

nazha ali said...

Puan
Mohon izin untuk copy. Terima kasih.

®سيتي نور زا said...

Sdr. Nicky Atkinson Avit & Sdr Nazha... terima kasih sudi singgah dan tinggalkan jejak ya. Boleh, dipersilakan.

Terima kasih kembali... :)

Surnida Ismail said...

salam...mohon share pantun boleh? untuk program nilam sekolah. tq.

®سيتي نور زا said...

Sama-sama... silakan... :)

hafizati said...

assalamualaikum, boleh saya share pantun untuk brosur pusat sumber sekolah?t.ksih

®CT Nurza said...

Waalaikumussalam... silakan Cikgu Hafizati. Terima kasih kembali sudi singgah... :)

Muhamad Wafiy Mohd Noor said...

Assalamualaikum.... Saya minta izin jadikan pantun ini sebagai rujukan ya. terima kasih

Anonymous said...

Waalaikumussalam...

Silakan En. Muhammad Wafiy, Cik Liyana... terima kasih sudi singgah ke laman ini...

June Rashid said...

Assalamualaikum..

Saya minta izin jadikan pantun puan sebagai salah satu persembahan kem membaca sekolah saya, ye. Terima kasih

Unknown said...

Terima kasih saya hendak mengunakan pantun ini untuk syarahan

Anonymous said...

Mohon beri keizinan untuk saya gunakan pantun puan untuk aktiviti sekolah. Terima kasih.

®CT Nurza said...

Waalaikumussalam...

Terima kasih kepada rakan pengunjung yang sudi singgah ke laman ini. Silakan jika pantun ini dapat dikongsikan untuk manfaat bersama. Tiada masalah... ☺

Haniflamin Haniflamin said...

ASSALAMUALAIKUM..MOHON PERKONGSIAN PANYTUN SEMPANA BULAN MEMBACA..TERIMA KASIH

®CT Nurza said...

Waalaikumussalam En. Hanif, silakan...