ASSALAMUALAIKUM! SELAMAT DATANG KE BLOG NUKILAN KREATIF NURZA. SALAM KUNJUNG ZIARAH!

Rakan-Rakan & Followers Yang Dihargai, Terima Kasih Sekalung Budi! Tulus Dari Hati...:)

Thursday, October 24, 2013

PUISI MA'AL HIJRAH 1435H : MUHARAM INI



Muharam ini…
Aku persiapkan diri untuk berhijrah lagi
Menggembara ke dalam diri
Manambah baikkan laku peribadi
Memperelokkan akhlak dan tingkah
Lantaran kuingin menurut jejaknya
Rasul tercinta kekasih Allah
Dambaan penduduk langit dan bumi
Kerana mulianya perkerti  baginda
Jadi sanjungan setiap insan

Muhammad Rasulullah bintang terindah
Sinarnya cemerlang di pelusuk dunia
Terpahat indah di sudut hati
Namanya gah di dalam Al-Quran
Pemberi syafaat dihari akhirat
Untuk umatnya yang dikasihi

Wahai Nabi pilihan!
Engkaulah Rasul junjungan kami
Malunya aku menjadi umatmu
Bila sunnahmu tidak dihiraukan
Selawat dan salam jarang dititipkan
Maafkan, kami duhai Rasulullah
Umat yang selalu lalai dan leka

Di Muharam ini
Ingin kurintis kembali
Laluan rimba di dalam diri
Agar terbit cahaya nurani
Yang mendekatkan aku kepadamu
Dan jua Ilahi!

Allah humma salli a’la  Muhammad
Wa a’la a’lihi Muhammad.

Nukilan Spontan,
-CT Nurza-
24 Okt. 2013
07:27mlm.

*Salam maghrib buat semua pengunjung blog Nukilan Kreatif Nurza…

10 comments:

Anonymous said...

salam,,izin kan saya copy ye,,untuk persembahan murid sek saya,,,

CT Nurza ® said...

Waalaikumussalam cikgu...
Silakan dan terima kasih...:)

Anonymous said...

assalam ,izinkan saya untuk menyalin sajak ini, untuk persembahan sekolah saya..
syukran jazilan

®سيتي نور زا said...

Waalaikumussalam...

Silakan, jika untuk tujuan pembelajaran dan memberikan manfaat.

Terima kasih sudi singgah ke laman blog saya... :)

Anonymous said...

Assalamu'alaikum...
Sedang mncari2 sajak2 buat anak2 murid utk pertandingan sajak sempena Maal Hijrah. Mohon copy ye utk mereka.

Unknown said...

Mohon izin sajak dideklamasikan sempena pelancaran maal hijrah

Norulhuda Omar said...

Mohon izin sajak dideklamasikan sempena pelancaran maal hijrah

Norulhuda Omar said...

Mohon izin sajak dideklamasikan sempena pelancaran maal hijrah

Norulhuda Omar said...

Mohon izin sajak dideklamasikan sempena pelancaran maal hijrah

®CT Nurza said...

Silakan dengan syarat kreditkan nama penulisnya ya. Terima kasih... 😊