ASSALAMUALAIKUM! SELAMAT DATANG KE BLOG NUKILAN KREATIF NURZA. SALAM KUNJUNG ZIARAH!

Rakan-Rakan & Followers Yang Dihargai, Terima Kasih Sekalung Budi! Tulus Dari Hati...:)

Monday, April 7, 2014

CORETANKU : KEK OH KEK!



Assalamulaikum...
Didoakan semoga rakan-rakan dan pembaca setia blog NKN berada dalam situasi sihat walafiat dan makin berbahagia dengan kehidupan dan kejayaan peribadi masing-masing. Khususnya, kepada yang dah berjaya menyempurnakan sebahagian daripada azam masing-masing seperti diriku...hehehee...Insya-Allah, baru  sebahagian je tertunai! belum lagi keseluruhan...kini, masih dalam proses untuk melunaskannya...doakan ya kawan-kawan semua...

Hemmm, sebenarnya kan...dah lama-lama tak mengomel-ngomel  kat blog ni, rindu pulak nak mencoretkan sesuatu petang ni. Mungkin disebabkan rasa takde kerja kut?...yang sebenarnya kerja tu banyak jer tapi 'Mood' pulak 'spoil' jadi rehatkan minda sejenak. Bagi power datang balik baru fokus semula...itulah susah kalau buat sesuatu dengan mood ni...bila spoil sikit ilang semangat terus...lemah lisutlah akal fikiran dibuatnya...ahaha...boleh ke gitu ayat yang di susun..."lemah lisut"...hehee...dah  macam kertas tisulah pulak jadinya ek...tak pelah janji happy diri sendiri...kannnnnnn??? kalau bukan sendiri yang membahagiakan hati sendiri, siapa lagi kan?.


Jadi kita yang mengawasi diri kita, maka buatlah yang terbaik asal sahaja tidak mengganggu kehidupan dan ketenangan insan lain dengan  perbuatan, sikap, lidah dan tutur kata kita yang kadangkala menghiris lumat hati, jantung dan limpa orang lain dengan kata-kata yang keluar dari bibir dan lidah yang tidak bertulang tu...Oh, peliharalah lidahku Ya Allah dari menjadi lidah yang mengumpul dosa dan menghantar diriku ke neraka-Mu...ampunkan salah silapku Ya Allah! sememanganya aku amat takut memikirkan azab-Mu. Astaghfirullah...astaghfirullah...astaghfirullahhh....

Ahaaa...bercerita pasal tajuk yang tertulis kat atas tu...Ish, ish,ishhh...dua tiga hari ni saya rasa amat kecewa sesangat-sangat dan sangat tau. Entah kenapalah kek yang saya buat asyik mendap jer selepas menunjukkan kegebuannya sewaktu kat dalam oven semasa proses memasaknya...masa tengah masak tu, hati riang tak terhingga tengok kuih yang dibuat gebus berganda-ganda naik cun-melecun macam sedap gitu...tapi alangkah sedih, kecewa dan hampanya hati selepas api ditutup.

Kek tadi yang dah berangan nak dimakan tup-tup bila bukak oven nak ambik dan potong....cehhhh! yang menggebu tinggi tu dah turun jadi mendap semendap-mendapnya pulak!...adoiiii...rasa nak nangis aje. Entah apalah yang tak kena saya pun tak tau. Asal jumpa jer resipi kat internet ni saya terus ambik dan cuba buat ikut sukatan yang diberikan tanpa diubah apa-apa. Al-maklumlah, teruja sangat nak bereksperimen kat dapur kan...lagipun blog dapur saya dah lama sunyi sepi tanpa kuih-muih yang disajikan lantaran kesibukan diri kebelakangan ni....uhuhuh....kesian sungguh!

Berbalik pasal kek mendap saya tuh...hehehe...bila dah jadi rupa macam letusan lahar gunung berapi tu....jeng..jeng..jengggg...senyap-senyap saya pun pergilah bungkus elok-elok kemudian saya buat ekspress laju dan laju hantar berhijrah kat oversea tanpa penangguhan lagi...hahaha....bila En. Suami balik dan tanya...saya akan cakap Innalillah, kek saya telah selamat jadi selamat menghidu baunya sajalah yang masih tertinggal kat rumah...hihihi...

Sebenarnya...saya nak bagi tau kat sini, pengaruh emosi tu amat kuat untuk memberi kegagalan terhadap apa yang kita buat dan lakukan jika kita membuatnya tidak dengan sepenuh hati dan buat sekadar untuk melepaskan batuk ditangga sahaja. Jadi kalau nak buat apa-apa pun, pastikan mood  kita dalam keadaan baik, ceria dan free dari segala stress atau apa-apa sahaja sebab itu yang paling penting untuk sukses dengan apa jua usaha kita...begitulah pengalaman diri yang banyak mengajar saya tentang kegagalan dan kejayaan. Saja nak kongsikan dengan anda semua, manalah tau coretan saya ini dapat memaksimumkan usaha anda semua dalam menyemarakkan lagi semangat diri untuk mencapai apa yang diimpikan dengan jayanya. Insya-Allah!

Sekian, selamat menunaikan solat fardhu maghrib buat semua. jumpa lagi...

Terima kasih...jaga diri hiasi peribadi elokkan pekerti ikhlaskan berbudi...Insya-Allah, kita pasti akan disayangi. Amin.

Corat-coret spontan,
-CT Nurza-
07 April 2014
0932pm.

2 comments:

Ann Hafiena said...

sy pun kalau buat kek mendap tu tension rasanya. plak memang perangai 'rajin' masak, alamamatnya memang tak sentuh dah oven tu..hehe

CT Nurza ® said...

Ann Hafiena...musim panas pun kek boleh jadi mendap macam kena air ujan kan?...ahaha....memang melunturkan semangat betul...hiksss..