ASSALAMUALAIKUM! SELAMAT DATANG KE BLOG NUKILAN KREATIF NURZA. SALAM KUNJUNG ZIARAH!

Rakan-Rakan & Followers Yang Dihargai, Terima Kasih Sekalung Budi! Tulus Dari Hati...:)

Thursday, April 10, 2014

PETIKAN BUKU : TERAPI BERFIKIR POSITIF

Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.

Assalamualaikum dan selamat tengah malam semua.

Malam ni, saya ingin berkongsi sedikit apa yang telah saya baca dalam buku 'International Bestseller' iaitu 'Terapi Berfikir Positif'. Saya tak tahu kenapa buku-buku motivasi sebegini sangat-sangat menarik minat dan perhatian saya. Mungkin terlalu banyak ujian dan dugaan yang dilalui sepanjang kehidupan saya di dunia ini, menyebabkan saya perlu mencari kekuatan diri. Ianya sebagai suntikan semangat untuk saya meneruskan sisa-sisa hidup yang kian mencabar ini dengan kata-kata motivasi yang mampu menghidupkan jiwa saya, agar terus berdaya tahan. Tanpa motivasi yang tinggi dalam diri, kita jadi lemah, letih dan hilang kekuatan serta semangat untuk berhadapan dengan kenyataan, lebih-lebih lagi kenyataan yang amat pahit.

Baiklah, di sini saya kogsikan kata-kata tersebut. Mudah-mudahan ia dapat membantu kita untuk menjadi seorang yang positif dan tidak lagi suka berfikiran negatif. Menurut buku ini ;

"...Fikiran negatif boleh membuat degupan jantung semakin kencang, tekanan darah meninggi, nafas semakin cepat, tubuh gementar, suhu tubuh berubah sehingga sangat berpengaruh pada sistem saraf dan kekebalan tubuh. Selain itu fikiran negatif juga dapat membuat seseorang juga merasa tercekik, berpeluh, berbicara tersekat-sekat dan lain-lain. Semua itu boleh terjadi hanya dengan satu fikiran, iaitu fikiran negatif..."

Haaa...kan tak elok tu...sampai rasa tercekik tau kalau suka berfikiran negatif...jadinya, sama-sama kita jaga fikiran kita selepas ini agar selalu tenang dan jernih dari segala pemikiran-pemikiran yang boleh merosakkan seluruh sistem dalam tubuh kita luar dan dalam. Ini kerana ia amat mempengaruhi segala-galanya.

Okey, hanya itu sekadarnya yang dapat saya kongsikan malam ni...lain kali kita sambung lagi ya...jom tidur dulu, nanti terbabas nak solat tahajjud...rugi tu. Opsss....jangan lupa sebelum tidur khatam quran dulu dan tidurlah dengan keimanan dan mimpi yang muluk-muluk setelah tidur dengan berwuduk. Pesanan untuk diri sendiri dan semua...jangan marah!...ingat-mengingati kan?.

Jumpa lagi...salam hormat dan mesra selalu...:)

-CT Nurza-
10 April 2014
12:51tghmlm.

*Kredit untuk penulis buku International Bestseller 'Terapi Berfikir Positif' iaitu  Dr. Ibrahim Elfiky.

2 comments:

Tuah Yunus said...

Assalamualaikum,Nur...terima kasih menjemput saya bertandang ke mari.Singgah sejenak,ada kesempatan akan bertamu lagi..Belajar diri ini mengenal diri sendiri,mengenal yang lain juga..belajar menghormati,belajar memahami...

rosnita mohd

CT Nurza ® said...

Waalaikumussalam Ita...
Terima kasih kerana sudi singgah bertamu ke laman ini. Semoga beroleh manfaat dan kebaikan untuk kita bersama-sama ya...Insya-Allah...
Datanglah bila berkelapangan, bak kata pepatah, kecik tapak tangan nyiru ditadahkan. Gitulah kurang lebih kan?...Alhamdulillah...:))