ASSALAMUALAIKUM! SELAMAT DATANG KE BLOG NUKILAN KREATIF NURZA. SALAM KUNJUNG ZIARAH!

Rakan-Rakan & Followers Yang Dihargai, Terima Kasih Sekalung Budi! Tulus Dari Hati...:)

Saturday, April 5, 2014

TAJUK : ENTAH! AKU PUN TAK TAHU (EDISI NOVEL KANTOI)

SESI PERCUBAAN MENULIS NOVEL SETELAH BERBENGKEL...:)


“Eh, Aqil! kau ada nampak tak buah mangga aku dua biji kat sini?” tanya Faiz tiba-tiba, sebaik sahaja tangannya mencapai kunci kereta yang  diletakkan di atas meja.
Kelihatan petang itu suasana agak tenang dan sunyi. Tiada siapa lagi yang berada di pejabat kecuali Aqil, teman sekerjanya yang  paling setia.

“Tak ada pun,” ujar Aqil, ringkas.

“Habis tu dah tak ada kat sini, siapa pulak yang ambil? Tak kan toyol kut? soal Faiz kehairanan.”

“Eh, Faiz! apalah kau ni. Kalau setakat buah mangga dua biji tu, aku rasa toyol tak hairanlah. Toyol cuma suka 'Duit' kau tau tak? 'DUIT!' Ishhh, apa 'class'lah si toyol nak curi buah mangga kau tu,” ujar Aqil sambil merenung tepat ke arah wajah sahabat karibnya itu, lantas menggeleng-gelengkan kepala sambil tersenyum sinis.

“Iyalah kan, betul juga cakap kau tu! tapi aku peliklah. Kalau kau tak ambil, toyol pun tak ambil, habis tu siapa pulak yang ambil? tadi memang pasti aku letak kat sini,” sambung Faiz sambil mengusap kumis nipisnya yang dijaga rapi.

Aqil kemudian bangun dari kerusinya dan mencapai  ‘briefcase ‘ di atas meje. Telefon bimbitnya berdering mendayu-dayu dengan nada panggilan yang begitu mengasyikkan. Dia kemudian bangun mendekati Faiz yang masih berdiri tercegat di sisi mejanya.

“Okaylah, Faiz! aku nak balik dulu. Susah-susah sangat kau beli aje buah mangga yang lain, habis cerita. Hari pun dah hampir maghrib ni, marilah kita balik bersiap-siap untuk ke masjid pulak,” ajak Aqil sambil menepuk-nepuk bahu Faiz yang masih lagi tidak berganjak dari mejanya.

Aqil kemudian berlalu pergi meninggalkan Faiz bersendirian. Bilik itu kembali sunyi. Hanya cahaya lampu sahaja yang masih menerangi ditemani bunyi deruman enjin kereta di jalanraya.

                                ******Bersambung (kalau ada idea nanti)*******


No comments: