ASSALAMUALAIKUM! SELAMAT DATANG KE BLOG NUKILAN KREATIF NURZA. SALAM KUNJUNG ZIARAH!

Rakan-Rakan & Followers Yang Dihargai, Terima Kasih Sekalung Budi! Tulus Dari Hati...:)

Sunday, June 15, 2014

FESTIVAL TEATER 3 NEGARA KALI KE-2 UiTM PAHANG.


Assalamualaikum dan selamat pagi...!
Salam Tahajjud kepada yang dah bangun untuk berQiyamulail ya...

Sebenarnya, saya ni tak pandai berteater pun...tapi cuma ada keterujaan untuk menontonnya saja secara live. Dulu, masa lepas-lepas habis sekolah, ada jugaklah saya join kursus-kursus teater ni yang mana ianya telah dianjuran oleh Pejabat Kebudayaan & Kesenian Negeri Pahang. Tapi, masalahnya saya ni pemalu, maka saya just  mengutip ilmu teater ni serba sedikit dalam kursus-kursus yang saya hadiri tu sekadar untuk pengetahuan diri je la...huhuhu...lagi pun saya memang tak berbakat langsung bab2 naik ke pentas untuk berteater ni......al-maklum...saya nih ada masalah "kurang daya tahan malu" sikit untuk berhadapan dengan orang ramai yang memerhatikan saya...ya la, takut saiz saya semakin 'mengecik' nak tahan malu tengah orang kan! kihkihkih...

Dulu, insan2 yang bertanggungjawab memperkenalkan saya dengan dunia Teater dan Kesenian Rakyat ni ialah Allahyarham Cikgu Roseh atau nama sebenarnya Arshad Bin Haji Ibrahim, Pak Cik Idris Yusof dan juga En. Fauzi Bin Saamah (salah seorang Staff di Pusat Serenti, Jerantut ketika itu). Sepanjang saya mengikuti mereka dalam kursus-kursus kesenian yang diadakan di sekitar Negeri Pahang, banyak perkara saya belajar dalam diam...pernah juga saya menonton persembahan Teater dari Kumpulan Teater terkenal Indonesia yang telah diundang khas untuk membuat persembahan di Dewan Majlis Daerah Jerantut pada masa itu (maaf, nama kumpulannya dah tak ingat la pulak sebab dah lama sangat). Tapi dulu apa yang saya ingat, jika ada Pekan Teater berlangusng, selalunya kekawan Group Teater dari Daerah, Raub, Pekan dan Lipis lah  yang selalu mengungguli Kejuaraan Pekan Teater Peringkat Negeri Pahang.

Hmmm, memang best! walaupun saya tak berapa nak faham sangat pasal Teater masa tu...namun ada pelajaran yang saya perolehi hasil daripada penghayatan dan perkongsian ilmu yang diberikan oleh pelakon-pelakon Teater yang diundang. Malah lagi best dapat berkawan dengan geng-geng pelakon Teater wanita dari Indon yang kiut miut tuh. Mereka semua bagus-bagus dan kami semua tidur beramai-ramai di hostel yang telah disediakan oleh pihak penganjur...wah, sweet sungguh memori tu...tapi, bila dah beransur hilang keremajaan dan bertambah kebangkaan ni, memori chip di kepala dah berkurang sket kelajuan kapasitinya, jadi lupalah apa nama Kumpulan Teater dari Indonesia yang hebat pernah buat persembahan di Jerantut dulu tu.  ...ishhh...ishhh..ishhh...I'm so sorry bak kata Amir Raja lawak tuh! hehee...

Okeh, berbalik kepada Festival Teater 3 Negara ni, haa...ada tak sesiapa yang nak join saya untuk turut serta mengikuti Bengkel Penulisan Skrip yang akan diadakan pada 19 Jun 2014 nanti??? kalau ada mohlah kita pegi timba-timba ilmu  cari skill dan belajar sesuatu yang baharu untuk tokok tambah apa yang kurang dalam diri...ada gak manfaatnya kan??? saya ni kalau pasal berbengkel-bengkel ni memanglah semangat berkobar-kobar sokmo nak pegi...apatah lagi kebetulan ianya tidak jauh dengan tempat saya bermastautin sekarang ni, pucuk dicita ulam mendatang...rugi sangat kalau tak pergi...bukan apa, dulu-dulu saya memang teringin sangat nak pergi kursus-kursus macam ni tapi masa tu tak de pun peluang2 sebegini diadakan di Negeri Pahang. Join DPMP pun, DPMPnya malap...tak pernah ada aktiviti masa tu...hihihi..

Jadi untuk tunaikan hajat nak belajar, saya sanggup ambil kursus Gaya Pos Penulisan Skrip Filem & TV yang dikendalikan oleh Syarikat Room Jarr kepunyaan Allahyarham Pelakon Aimi Jarr...tapi, bila ambil gaya pos ada perkara yang saya tak faham terpaksa buat2 faham sebab tak boleh nak bertanya direct pun kepada beliau, kerana dulu hanya belajar menerusi nota2 yang dikirimkan sahaja...handphone dan telefon pun tak ada zaman dulu2...bukan macam sekarang ni boleh guna internet bagai...hehee...dulu bayar yuran kursus dan macam-macam pun semua terpaksa guna postal order atau money order jer kat Pejabat Pos tau...ahaha...itulah nostalgiaku. Tapi, apa pun pengalaman itu sangat bermakna bagi saya...alhamdulillah, syukur walaupun saya tak menjadi penulis skrip tapi setidak2nya saya tahu sedikit sebanyak skill2 yang diperlukan dalam penulisan skrip....:)

Baiklah, mata dah rasa nak tertutup pulak dah ni...jadi, mohon izin untuk berundur diri dulu ya...Insya-Allah! nanti2 selepas saya pergi menonton Teater ni secara 'Live', jika tiada aral halangannya, saya pasti akan kongsikan segalanya di sini untuk tatapan dan makluman anda semua.

Teater Membina Jatidiri Bangsa! itulah tajuk Forum yang akan diadakan nanti...silalah datang jika anda ada kesempatan dan luang waktu ya...

Sekadar Coretan,
-CT Nurza-
15 Jun 2014
03:13pg.

No comments: