ASSALAMUALAIKUM! SELAMAT DATANG KE BLOG NUKILAN KREATIF NURZA. SALAM KUNJUNG ZIARAH!

Rakan-Rakan & Followers Yang Dihargai, Terima Kasih Sekalung Budi! Tulus Dari Hati...:)

Thursday, October 30, 2014

AKU DAN HOSPITAL SEUMPAMA KEKASIH SEJATI!


Bismillahirrahmanirrahiim...
Assalamualaikum dan selamat pagi kepada warga maya yang sudi melayari blog ini. Terima kasih sekalung budi ucapan didahulukan.

Sesungguhnya perjalanan hidup setiap insan amat berbeza ujiannya. Begitu juga dengan diriku. Semalam, seawal jam 7.30 pagi, aku dan suami melangkah keluar daripada rumah untuk menyempurnakan temu janji di klinik pakar S.O.P.D. HOSHAS, Temerloh, Pahang. Itulah rutinkan sejak menjalani 'Major Operation' di HUKM lebih 10 tahun yang lalu.

Apa pun, sebagai hamba-Nya...aku tetap reda dengan rezeki kesihatan yang diuji oleh-Nya sejak daripada kecil lagi memandangkan diri ini adalah ciptaan-Nya. Dia yang lebih berhak menentukan perjalanan hidup kita di dunia ini kerana roh dan jasad milik kita adalah pinjaman dari-Nya. Sebagai hamba, aku hanya berusaha, bertawakal, berikhtiar dan selebihnya aku hanya mampu berserah jika segala apa yang kulakukan ini adalah takdirnya yang teruntuk buatku. Setidak-tidaknya, aku telah berusaha untuk mengubati, merawati dan mencari penawar agar aku sembuh sepenuhnya seperti sediakala. Sesungguhnya, aku tahu bahawa penyakit itu adalah penghapus dosa-dosa kita untuk kembali suci kepada fitrah-Nya. Insya-Allah!

Jadi, kepada insan yang senasib denganku. Usah zalimi diri sendiri tanpa berusaha dan berikhtiar melawan dan merawat penyakit yang diberi sebagai cobaan hidup. Tabahkan hati dan banyakkan solat dimalam hari untuk kita mengadu dan meminta kepada-Nya agar diampunkan segala dosa-dosa kita sejak kecil sehingga kini. Semoga pulangnya kita nanti ke sisi-nya disaat dosa-dosa kita terampun dan mudah-mudahan dengan senyuman yang berseri-seri tanda kepulangan kita dinanti. Insya-Allah!

Seperti biasa, usai sahaja bertemu dengan doktor yang ditugaskan untuk merawatku dan habis segala urusan di hospital, aku dan suami bergerak pulang meninggalkan perkarangan HOSHAS secepatnya. Namun begitu, sebelum pulang ke rumah, kami terlebih dahulu akan singgah menjamu selera di gerai makan yang terletak di Bukit Angin untuk menikmati juadah kegemaranku kerabu perut dan sambal belacan nenas/mangga yang sangat enak selain menikmati masak lemak udang galah.

Selesai makan, kami akan singgah berehat di sini untuk seketika sambil menghirup udara segar di tepian Sungai Pahang, yang sungguh nyaman dan mendamaikan jiwa...




Sesudah penat beristirehat menikmati bayu dingin dan menyegarkan di sini, kami meneruskan perjalanan pulang...


Sewaktu di dalam perjalanan pulang, kami tidak lupa untuk singgah ke sini...semoga, setiap langkah kita adalah langkah kerana-Nya. Walau ke mana kita pergi, jangan lupa tunaikan kewajipan kita kepada-Nya kerana tiada alasan untuk kita mengelaknya lantaran rumah Allah ada di mana-mana untuk kita singgahi sebagai tetamu-Nya. Hulurkanlah apa yang kita ada sekadar simpanan saham untuk kita di sana kelak. Tak perlu kita tunggu menjadi seorang jutawan untuk kita bersikap dermawan. Yang penting hati dan nawaitu kita.


Akhir sekali,beramallah sebanyak mungkin, selagi kita diberi kesempatan untuk bernafas dan berbakti.

Sekadar Coretan,
-CT Nurza-
30 Oktober 2014
10:16pg.


No comments: