ASSALAMUALAIKUM! SELAMAT DATANG KE BLOG NUKILAN KREATIF NURZA. SALAM KUNJUNG ZIARAH!

Rakan-Rakan & Followers Yang Dihargai, Terima Kasih Sekalung Budi! Tulus Dari Hati...:)

Wednesday, August 31, 2016

PANTUN BERKAIT HARI MERDEKA 2016 : SIMBOLISME JALUR GEMILANG



                                                               
                                                     (Pemenang Ke #2)

Assalamualaikum dan Salam Kemerdekaan buat semua...

Syukur dengan nikmat dan rezeki yang diberikan. Tanpa duga, sekadar niat untuk memeriahkan penyertaan dalam pertandingan ini, saya cuba menulis pantun berkait secara spontan pada saat-saat akhir peraduan ini berlangsung. Hasrat hati ingin sekali menulis syair dan jua soneta sempena dengan tema ini, namun kesuntukan waktu mengetahui pertandingan ini diadakan, maka saya hanya sempat menulis tiga rangkap pantun secara spontan sahaja. Itu pun setelah dijemput oleh rakan saya untuk sama-sama menyertai pertandingan ini.

Amat terkejut apabila melihat ucapan "Tahniah" dari pihak DBPNiaga dan juga rakan-rakan yang memaklumkan hal ini. Syukur teramat syukur kerana percubaan yang sekadar suka-suka seringkali membuahkan hasil yang cukup manis untuk saya kecapi. Walaupun cuma kejayaan kecil dan hanya memenangi hadiah tempat "Kedua" tetapi ia amat bermakna apabila karya kecil saya sudi dinilai dan diteliti oleh panel juri DBP yang memilih para pemenang. Semua ini menjadi suntikan semangat agar saya terus berkarya dengan luhur dan jujur, kerana kejayaan akan sentiasa ada untuk sesiapa yang mahu berusaha dan mencuba. Terima kasih sekalung budi DBP dan jua kesemua rakan-rakan yang berjaya.

Kepada adik-adik yang gemar menulis, nasihat akak jangan takut untuk mencuba. Belajarlah dengan rendah hati untuk melengkapkan diri. Mencuba juga biar ada ilmu di dada bukan mencuba hanya dengan semberono sahaja ya. Mencapai kejayaan semua orang mampu, tetapi  untuk mengekalkannya tidak semua dapat bertahan, jadi... apabila kita berjaya lakukanlah sujud syukur dan kawal diri jangan terlampau bangga dan megah dengan apa yang kita capai. Jauhi sifat riak dan memandang rendah kepada rakan-rakan yang tidak berjaya, ini kerana kejayaan kita akan selalu terhalang bila hati terselit ujub dan sebagainya. Berwaspadalah dengan segala pujian kerana tidak semua pujian itu ikhlas diberikan kepada kita. Jadilah diri kita yang tetap sederhana kerana di situlah Allah melihat siapa diri kita dan dipilih untuk menerima rezeki dari-Nya tanpa hijab. Insya-Allah!

Selamat Maju Jaya buat semua dan kekalkan momentum kejayaan anda jua!

Hormat selalu dan Salam Kemerdekaan yang ke #59.

- CT Nurza-
31 Ogos 2016
18:21ptg.

No comments: