ASSALAMUALAIKUM! SELAMAT DATANG KE BLOG NUKILAN KREATIF NURZA. SALAM KUNJUNG ZIARAH!

Rakan-Rakan & Followers Yang Dihargai, Terima Kasih Sekalung Budi! Tulus Dari Hati...:)

Wednesday, May 10, 2017

Corat-Coret Pagi (ii)


Selamat pagi dan Assalamualaikum...

Apa khabar semua? Jom pagi-pagi ni kita sedekahkan Al-Fatihah dan surah Al-Ikhlas untuk kedua-dua ayahanda dan bonda kita, untuk guru-guru yang memberi ilmu kepada kita, untuk semua para pejuang yang menjaga keamanan negara, untuk doktor-doktor yang merawat kita, untuk suami atau isteri, untuk keluarga, sanak saudara dan semua saudara seagama kita. Tak lupa Selawat dan salam juga istimewa buat junjungan kita Rasulullah s.a.w.

Kita saling mendoakan kebaikan sesama kita, Insya-Allah! Doa itu pasti akan berbalik kepada diri kita semula. Ramadan dah hampir menjelma, banyak dosa kita sesama insan kerana lidah. Kadang-kadang kita cuba semampunya bersabar, menahan perbuatan dan perkataan kita, namun bila ada yang sengaja mencari masalah dengan kita, sesabar mana pun bertahan kita tidak mampu diamkan juga apabila dicabar. Perlu bersuara untuk pertahankan maruah dan diri kita agar tidak dihenyak sesukanya. Diam biar bertempat, bercakap bila perlu.

Kadang-kadang kita takusik kehidupan sesiapa tetapi tetap ada yang sakit hati dan takpuas hati dengan kita. Ini semua gara-gara PHD yang terlampau tinggi apabila Allah beri sedikit rezeki dan kelebihan itu kepada diri kita. Nikmat itu apabila jatuh ke tangan kita pasti ada yang iri dan dengki, namun apabila nikmat rezeki itu jatuh ke tangan mereka, kita dengan senang hati dan lapang dada menerima serta tumpang gembira atas kejayaan atau apa saja yang mereka capai. Insya-Allah!

Sentiasa saya lihat dan perhatikan, orang yang sukar berjaya ini kebanyakannya, mereka suka mempertikaikan rezeki orang lain berbanding dengan meningkatkan usaha untuk memajukan diri sendiri, Apabila orang lain berjaya, mereka sakit hati, umpat keji fitnah itu ini. Tujuannya supaya orang lain benci dan jauhkan diri dari orang yang dimusuhinya itu kerana berjaya lebih dari dirinya. Orang begini sering rasa tercabar dan takut kepada bayang-bayang sendiri. Bagi si bodoh, mereka akan terus percaya tanpa usul periksa. Maka yang takbersalah dan takada kena mengena dengan dirinya, turut menjadi musuhnya juga tanpa sedar. Kesian!!

Jadinya, kepada yang sering mengalami masalah emosi kerana serangan mangsa PHD, ayuh kita terus gigih usaha memperbaiki diri di samping meningkatkan kematangan kita dalam berfikir dan bertindak. Jangan sia-siakan hidup kita menjadi insan yang rugi dan kaya PHD (Perasaan Hasad Dengki). Kaya PHD tidak akan sampai ke mana. Semoga kita bukan manusia yang kaya PHD. Dari riak wajah dan air muka pun orang boleh baca apa ada dalam hati kita, kerana setiap insan ada suara hati masing-masing. Jangan lupa tu...

Akhir kata ampun maaf dipinta jika terlancang kata dan jumpa lagi. Salam subuh!

-CT Nurza
10 Mei 2017
6:00 AM

No comments: