ASSALAMUALAIKUM! SELAMAT DATANG KE BLOG NUKILAN KREATIF NURZA. SALAM KUNJUNG ZIARAH!

Rakan-Rakan & Followers Yang Dihargai, Terima Kasih Sekalung Budi! Tulus Dari Hati...:)

Sunday, May 14, 2017

Corat-Coret (v)


Assalamualaikum...

Salam ceria di pagi minggu. Didoakan semoga pembaca-pembaca setia blog NKN berada dalam situasi sihat walafiat. Hari minggu ni ramai yang buat kenduri-kendara dan sebagainya. Semoga lancar segala urusan tanpa gangguan.

Kepada yang kurang sihat, diuji dengan masalah kesihatan, semoga cepat sembuh dan pulih kembali. Memang tidak mudah untuk bertabah dengan ujian yang menimpa kita, namun jikalau kita berjaya mengawal emosi kita dan reda dengan dugaan yang menimpa, kita akan dapat menempuhinya dengan cekal. Insya-Allah. Saya menulis berdasarkan pengalaman sendiri. Bukan rekaan atau sekadar nak memberi nasihat kepada sesiapa.

Pengalaman diuji dengan penyakit berat hampir 19 tahun, memang membuatkan diri rasa tertekan, hampa, kecewa dan pesimis terhadap ketentuan takdir, namun saya berjaya melawan perasaan itu daripada menguasai diri. Saya dilatih oleh arwah ayah untuk sentiasa bangun malam, solat 2  rakaat mohon kepada Allah secara terus agar dipulihkan penyakit saya. Dengan izin-Nya, Alhamdulillah! Kini saya telah kembali pulih seperti sediakala, meskipun sepanjang hayat perlu patuh dengan arahan doktor untuk meneruskan rawatan berkala selepas pembedahan tetapi setidaknya saya sangat bersyukur dengan peluang kedua yang diberikan untuk meneruskan hidup dengan tenang.

Jadi, untuk mempercepatkan proses pemulihan kita, elakkan diri daripada tekanan yang berlebihan. Selalu isi masa dengan perkara berfaedah dan menggembirakan hati. Kesihatan kita hanya kita yang tahu. Hindari daripada berdampingan dengan insan-insan yang selalu membuatkan hati kita terluka, hilang semangat dan keyakinan serta membawa kita kepada sikap-sikap negatif.

Okeylah! Saya nak memasak dulu sediakan sarapan pagi. Nanti ada masa saya tulis lagi. Semoga hari ini ada berita gembira dan bahagia buat kita semua... jumpa lagi. Jaga diri hiasi peribadi dan jadilah kita ummah yang gemilang... Insya-Allah!

Terima kasih... 😘😘😘



-CT Nurza
14 Mei 2017
6:46 AM

No comments: