ASSALAMUALAIKUM! SELAMAT DATANG KE BLOG NUKILAN KREATIF NURZA. SALAM KUNJUNG ZIARAH!

Rakan-Rakan & Followers Yang Dihargai, Terima Kasih Sekalung Budi! Tulus Dari Hati...:)

Monday, May 8, 2017

CORETAN PAGI


Semoga semua dalam rahmat dan lindungan Allah SWT setiap masa. Mei ini merupakan bulan yang penuh warna-warni dengan berbagai macam sambutan diadakan di serata tempat. Jadi kepada semua yang terlibat dengan acara-acara sambutan yang diadakan... jaga diri, jaga kesihatan, jaga penampilan dan juga jaga sikap agar tidak keterlaluan. Kekalkan budaya ketimuran. Tak perlu berlebih-lebihan.

Bagi gadis dan kaum wanita, jagalah tingkah laku anda kalaupun anda perlu mendapatkan perhatian untuk mengisi kesunyian. Kita ini wanita timur adab pergaulan tetap perlu dijaga dan ada batasan. Usah cemarkan apa pun status anda dengan sikap dan perbuatan yang kurang sopan. Secantik apa penampilan dan wajah anda tetapi merosakkan rumah tangga dan kehidupan insan lain tidak ada maknanya. Hilang hormat hilang kepercayaan. Tak perlu over acting

Kadang-kadang saya rasa malu apabila melihat kaum sejenis yang terlampau bajet hebat sangat ni menghadiri majlis-majlis tertentu. Langsung takde segan silu nak bergambar dengan suami orang yang dibuat macam suami sendiri... aduiii makkk! Itulah sebabnya saya ni takut nak bergambar sebab selalu fikir perasaan orang lain seperti saya.

Ada suami dan isteri, sama-samalah kita menjaga hati dan perasaan mereka. Yang tak bersuami tu biaq pi depalah... exicited sangat jumpa orang itu ini loklak bergambar sakan... orang pun duk perati jugak nak ambik buat bini... murah sangat pun lelaki takut... tak kuasa heh nak tegur!

Apa pun yang kita buat... pentingkan perasaan orang lain juga. Jangan pentingkan diri sendiri saja. Zaman sekarang ni terlampau banyak kawan makan kawan... baik depan tak semestinya baik di belakang. Bila terkena batang idung sendiri, baru kita tau siapa kawan siapa lawan! Kita tak musuhi orang, orang duk musuhi kita. Entah apa entah perangai semacam. Apa pun bertahanlah menjadi diri kita sendiri. Tak hidup dek puji, tak mati dek keji...

Selamat berubah dan bermuhasabah!

-CT Nurza
08 Mei 2017


No comments: