ASSALAMUALAIKUM! SELAMAT DATANG KE BLOG NUKILAN KREATIF NURZA. SALAM KUNJUNG ZIARAH!

Rakan-Rakan & Followers Yang Dihargai, Terima Kasih Sekalung Budi! Tulus Dari Hati...:)

Thursday, May 11, 2017

PROJEK BERBALAS PANTUN (ANTOLOGI 2017)




Dah lama tak berpantun di sini. Hari ini kemas-kemas galeri dan buang yang tidak perlu, terjumpa semula hasil kreativiti beberapa bulan yang lalu. Pantun ini hanya terpilih untuk dibukukan kerana pencapaian cuma 4🌠🌠🌠🌠 sahaja. Namun beberapa buah pantun yang lain masih ada yang berjaya mencapai tahap penilaian 5🌠🌠🌠🌠🌠.

Walau apa pun, bagi saya layak untuk dibukukan pun sudah memadai. Syukur seribu rahmat kerana tidak sia-sia berfikir dan menulis untuk menciptanya guna akal fikiran sendiri. Lagipun berpantun ini budaya Melayu. Jika tidak kita yang mempusakai warisan bangsa siapa lagi. Belajar sahaja selagi kita mampu supaya banyak perkara dapat kita pelajari demi menambah ilmu penulisan. Selama ini saya cuma tahu menulis pantun satu atau dua rima sahaja. Bila belajar pantun 4 rima begini lagi mencabar minda saya untuk berkarya.

Saya kuatkan semangat untuk belajar dan anggap setiap yang bermula dengan sukar itu, akan berakhir dengan seribu satu rahmat dari Allah kerana terus berjuang mencari ilmu. Pantun satu atau dua rima itu, pantun yang tersangat biasa bagi saya. Tetapi pantun 4 rima satu cabaran yang menguji daya fikir kita dalam mencari diksi, sampiran yang kukuh dan maksud yang menepati. Tak semudah mencipta pantun satu atau dua rima.

Untuk belajar, hati kena cekal menerima teguran demi memperbaiki kelemahan. Jika anda seorang yang lemah daya fikir, daya juang dan tidak boleh ditegur atau tunjuk ajar maka  anda tak akan mampu bertahan dan fokus dengan tugasan yang diberi. Untuk belajar menjadi pandai ketepikan ego yang tinggi, rendahkan hati menerima kritikan dan teguran.

Bukan pujian menggunung yang membuatkan kita tidak jejak ke tanah dan akhirnya merugikan diri sendiri apabila sudah berasa hebat dan tidak boleh ditegur apa jua kelemahan kita. Saya bersyukur kerana yang menegur dan membimbing saya serta kawan-kawan seorang yang cukup tenang dan berhemah. Tidak banyak cakap tetapi lebih banyak membuktikan dan cukup profesional menyelaraskan karya-karya kami yang diterbitkan.
Alhamdulillah! Syukur...

Justeru, kepada yang suka belajar... begurulah kepada siapa pun kerana banyak guru, banyak ilmu kita perolehi. Setiap guru memiliki pengetahuan yang berbeza. Kita yang memilih kita ambil mana yang terbaik. Pokok pangkalnya penerimaan dan atitude kita terhadap orang lain. Buka minda, buka hati dan lapangkan fikiran untuk belajar dan mencari ilmu. Insya-Allah! Akan diberi kefahaman yang baik jika hati kita bersih dan berfikiran positif.

Salam kejayaan buat semua!

©CT Nurza
11 Mei 2017

No comments: