ASSALAMUALAIKUM! SELAMAT DATANG KE BLOG NUKILAN KREATIF NURZA. SALAM KUNJUNG ZIARAH!

Rakan-Rakan & Followers Yang Dihargai, Terima Kasih Sekalung Budi! Tulus Dari Hati...:)

Thursday, May 11, 2017

SALAM NISFU SYA' BAN 1438 H


Assalamualaikum...

Selamat malam dan salam Nisfu Sya'ban 1438 H. Dengan rendah hati, pada malam yang penuh keberkatan ini, saya ingin mengambil kesempatan untuk mohon ampun dan maaf dari semua yang mengenali diri saya tak kira di mana, andai ada salah silap dan dosa saya pada kalian semua ampun dan maaf dipinta. Saya insan biasa yang sentiasa berbuat dosa dan khilaf. Biarlah kehadiran Sya'ban ini menjernihkan minda dan hati saya untuk sentiasa bertaubat dan membersihkan diri daripada segala dosa besar atau dosa kecil yang tidak disedari. Salam kemaafan.

Saya juga memaafkan insan-insan yang sering menyakiti dan mencetuskan masalah dalam hidup saya selama ini KECUALI yang banyak berhutang dengan saya tak bayar-bayar... hutang tetap hutang ya. Hutang wajib dibayar kerana ia dalam jumlah yang banyak... berbanding dengan derma dan sedekah yang tiada paksaan dan perjanjian untuk diberi. Apa pun terpulanglah kepada anda. Jangan sampai roh kita tergantung sesudah mati kerana banyak hutang yang tidak dilangsaikan dan menganiaya orang lain. Na'uzubillah Hi Min Zaliq!

Malam ni, mari kita semua perbanyakkan doa dan solat taubat. Semoga buku amalan kita kelak dihulurkan dengan senyuman di hadapan Rabbul Jalil. Mahkamah Allah SWT mahkamah yang paling agung dan telus. Segalanya tercatat dalam buku amalan kita tanpa bias dan khilaf. Hukuman dijatuhkan setimpal atas perbuatan kita. Jadi, jom perbaiki amal perbuatan kita selagi hayat masih bersisa. Mati tidak mengira usia jua tidak ditentukan oleh sakit atau sihat. Bersedialah untuk kita pergi bila-bila masa dengan amalan yang diberkati dan diredai.

Tidak perlu kita pergi ke Mekah berpuluh kali jika haji kita hanya di mata manusia bukan haji yang mabrur di sisi Allah! Buktinya dapat kita lihat sebelum pergi haji dan selepas pergi haji, bagaimana sikap kita yang terserlah?? Adakah perkataan atau perbuatan kita semakin terjaga ataupun semakin teruk. Semuanya kita dapat lihat sendiri ia membawa perubahan baik atau sebaliknya. Bergantung kepada nawaitu kita menjadi tetamunya untuk apa... semoga Allah ampunkan dosa kita yang kadang-kadang riak dan ujub beribadah. Astaghfirullah Hal Aziim... moga-moga Allah melindungi kita dari segala sifat takbur dan ujub tanpa sedar. Insya-Allah!

Akhir kata selamat malam dan selamat memperbaiki diri masing-masing. Semoga kita dilimpahi keberkatan hidup dunia dan akhirat. Amin.


-©CT Nurza
15 Sya'ban 1438 H
10:01 PM

*kredit foto grafik : sumber g+

No comments: