ASSALAMUALAIKUM! SELAMAT DATANG KE BLOG NUKILAN KREATIF NURZA. SALAM KUNJUNG ZIARAH!

Rakan-Rakan & Followers Yang Dihargai, Terima Kasih Sekalung Budi! Tulus Dari Hati...:)

Sunday, May 28, 2017

SALAM RAMADAN 1438 HIJRAH



Assalamualaikum dan salam sahur...

Apa khabar semua? Didoakan agar sentiasa dalam peliharaan Allah SWT sepanjang masa.

Beberapa hari ni semangat saya menjadi 'down' sedikit apabila karya yang dinantikan penerbitannya tiba-tiba berlaku kecacatan pada awal perenggan dan kesilapan tatabahasa yang dilakukan oleh pihak lain tanpa mengikut manuskrip asal cerpen yang saya berikan.

Saya tidak mahu hipokrit kerana saya bukan manusis jenis kaki bodek, ampu dan bermuka-muka untuk memuji jika karya saya jadi kurang elok selepas diterbitkan dalam bentuk buku. Bagi saya penerbitan karya di dalam buku ini sangat penting dijaga mutu karyanya kerana ia menjadi persembahan yang terbaik untuk pembaca menilai dan meneliti daripada pelbagai aspek.

Tidak semua penulis zero ilmu tatabahasa walaupun kami bukan ahli bahasa bertauliah dan hebat. Sebagai penulis kami sentiasa meningkatkan ilmu penulisan... tetapi apabila kesilapan itu dilakukan oleh pihak kedua tanpa pengetahuan kami semasa proses layout dan editing, ia terasa amat mengecewakan biar terpaksa memendam rasa karya yang ditulis menjadi 'cacat' dan mendapat kritikan. Semua ini penulis yang akan tanggung apabila karya yang dibaca oleh khalayak terdapat banyak kesilapan berbeza dari naskah asal yang diberikan... 😭😭😭

Pengalaman saya bertugas sebagai penolong editor sebuah majalah, telah saya manfaatkan sebaiknya di dalam setiap hasil karya cerpen atau puisi. Saya hanya pastikan karya-karya terbaik dan sifar kesalahan ejaan, tatabahasa dan tanda baca sahaja akan saya hantar untuk dinilai bagi tujuan penerbitan sejak saya melibatkan diri dengan penulisan terutama cerpen.

Alhamdulillah! Sebagai buktinya, tiada karya-karya saya disunting oleh editor majalah atau akhbar melainkan disiarkan mengikut karya asal yang diberikan. Setiapali karya terbit di media cetak, saya pasti akan membuat semakan kembali dengan karya asal yang dikirim jika ada yang disunting atas kelemahan saya sendiri. Insya-Allah! Selagi tidak mencacatkan mutu karya saya, saya menerima dengan lapang dada dan terbuka untuk memperbaiki mutu penulisan saya.

Begitu juga dengan karya-karya untuk diantologikan. Saya pastikan yang terbaik dan berpuas hati sahaja akan dihantar untuk diterbitkan. Kesilapan ejaan, tanda baca dan tatabahasa saya akan cuba jaga sebaiknya. Ini kerana saya tak suka buat sesuatu asal boleh dan sambil lewa kerana saya tahu hasilnya amat merugikan... 😢😢😢😢😢

Walau apa pun Tahniah! Kepada semua yang terlibat. Tiada kata seindah bahasa. Terima kasih sekalung budi. Nampaknya, mood saya dah spoil untuk berantologi, maka biarlah saya beristirahat ikut jejak langkah kawan-kawan hasilkan karya-karya terbaik untuk penerbitan di media cetak dan hasilkan buku persendirian pula jika ada rezeki kemudian hari. Apa guna saya terus berantologi jika sering diuji kekecewaan berpanjangan... mohon maaf pada semua.

Terima kasih...

- CT Nurza
28 Mei 2017

No comments: